: : Latest Story by Putera Hyriel : :




Instagram

Bersama Cikgu Husna Mentalaah Ilmu




Instagram

Janji Melayu

Assalamualaikum



Selamat malam kepada semua blogger..  Semenjak dua ni hujan sering saja turun. Alhamdulillah sesungguhnya hujan tu salah satu rahmat dari Allah kan?? Ok berbalik kepada tajuk... Hyriel selalu dengar orang-II akan kata "janji melayu selalu tak ditepati" "Melayu mudah lupa" melayu tu melayu ni.. Hallo Hyriel sebagai salah seorang kaum melayu kadang-II tak boleh terima lah bila ramai yang cakap macam tuwh.. Sebenar nya disebabkan segelintir orang yang berbangsa melayu lah yang tak suka menepati janji telah merosakkan kepercayaan terhadap orang melayu. 

Ok bekas Perdana Menteri kita ada cakap " Melayu Mudah Lupa ". kebanyakkan kaum dalam Malaysia ni, cina merupakan kaum yang majoritinya lebih maju dalam bidang ekonomi.. Ada juga orang melayu yang berjaya, tapi tu lah apa yang dikatakan oleh Tun Dr Mahathir dimana  Melayu Muda Lupa. Bila hidup senang sikit mulalah timbulnya sikap riak, bongkak dan sewaktu dengan nya. Kalau sikap ni masih berterusan,, kaum china dan yang lain akan terus bertahta menjadi kaum yang termaju dalam negara kita ni..

Ok berbalik pada topik janji melayu. Let say, ada sepasang pasangan ni yang hendak menjalankan majlis pernikahannya.. Belah lelaki telah berjanji akan sampai bersama rombongannya pada jam 02:00 ptg. Seandainya belah lelaki lambat sampai pada masa yang telah dijanjikan, mesti ada segelintir yang akan berkata " nie lah janji melayu, cakap tak serupa bikin". Ok, seandainya pihak lelaki datang awal sedikit daripada masa yang telah dijanjikan, eg jam 01:45 ptg. Confrm ada yang cakap " gelojoh betul belah lelaki tu,, awal sgt datang" Haiyoooo.. macam mana ni.. mana satu yang perlu diikut?? 

Hyriel betul-II tak faham dengan pemikiran orang melayu sekarang yang cukup handal menjadi penganalisis dalam isu-II semasa yang berlaku walaupun tiada bukti yang sahih.. Memang la hyriel pun tak cukup perfect nak cakap orang lain macam tu. But, atleast hyriel cepat perasan dengan keadaan ini supaya hyriel boleh cuba mengelak daripada berlaku keatas hyriel. Ingat,, please jangan disebabkan nila setitik rosak susu sebelanga.. jagalah air muka bangsa Melayu dan jangan disebabkan kita Bangsa kita dipandang hina.

Tinggalkan Komen dan Like : : You are de Best !!

2 Sang Pencerita:

Fendy said...

well...typical malay kan...ada je mcm tu..

putEra HyriEl said...

yup.. mesti ada punye,, bisalah mulot owg....

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "

© 2011 Warkah Dari Putera Hyriel, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena