: : Latest Story by Putera Hyriel : :




Instagram

Bersama Cikgu Husna Mentalaah Ilmu




Instagram

Rindunya dekat Arwah Abah

Assalamualaikum

Abah...
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari...
hari nie 14 okt 2012 hampir 2 tahun Abah pergi...
rasanya baru semalam Abah peluk orangg kan syahdu masih terasa lagi nie...
Abah tahu tak...
itulah pertama kali Abah peluk anak Abah yang nakal nie sejak orangg dewasa...
dan itu juga terakhir kalinya...
Emmmmm...rupanya Abah dah tau Abah nk pergi jauh...
nk tinggal kan anakanak Abah...nak tinggal kan dunia fana nie...
Abah macam dah sedia...
3hari sebelum tu dada Abah dah sakit..
sepatutnya Abah kena pergi hospital...
tapi Abah tak nak walaupun Emak dah paksa..
tapi dari hari ke hari Abah tak pergi hospital jugak...
Abah cakap " takpayah lhaa"  Abah masih berdegil..
Masa tu Abah perasan tak ?
Semasa Abah hantar orang pergi ke PLKN
kali pertama Abah tawar kan pada Orang untuk membeli snak untuk dibawa ke PLKN
tapi orang tolak je mase tuwh
Abah cuma gelak jea...
Emmmmmmm...bahagiaa nya saat itu...
Orangg masih ingat lagi...
Bila orangg eksiden balik dari kebun...
Punya lhaa orangg takut...
Orangg warning adik jangan bgtau kat Abah...
Orangg cepatcepat selubung kan moto dengan kain...
abah perasan juga , Abah tanya kenapa ?
Selamba jea orangg jawab , hari dah nk hujan...
Abah...
Tujuan orangg menipu tu supaya Abah tak risau...
Maafkan orangg kerana sampai Abah pergi Abah tak tau hal sebenar...
Abah , orangg menipu abah kann...
Ampun kan orangg dari hujung rambut sampai hujung kaki...
Orangg banyak buat salah dengan abah...
Abah... Hari tu hari selasa 10 November 2011...
Pagi tu orangg tengah jalan kan aktiviti fizikal kat PLKn...
Ketua Kem bagitau orangg cakap aabah dah takda...
Hmmmm , terkelu , terbisu , terkaku ,terpaku .
Abah tahu tak ?
Orangg berlari dalam keadaan separuh sedar...
Hanya diam melayan perasaan...
Kenangan bersama Abah berputar dalam kepala nie...
Jalan depan terasa makin kelam...
Airmata dah tak mampu di tahan...
Masa tu seandainya apaapa terjadi di jalan tu orangg relaa...
Kosongg...sekosong hati nie...
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh tu lain benar suasananya...
Terasa syahdu dan sayu...Dinginnnn...
Namun alhamdulillah akhirnya orangg sampai jugaa...
Abah mesti nampak orangg jatuh terduduk di lantai rumah atas...
Mesti Abah nampak kakak baca yassin untuk Abah..
Mesti abah nampak mak cium dahi abah...
Mesti abah nampak adik menagis kat sudut tu...
Mesti abah nampak semua tu kann... kann... kann...
Abah...
Orangg masih ingat lagi...
Orangg baca yassin kat tepi teman kan abah...
Jam 10.00 pagi abah di mandi kan...
Mesti abah rasa betapa lembut nya orangg mengosok seluruh tubuh abah...
Orangg gosok kaki abah perlahan lahan...
Abah perasan tak ?
Pakcik yang mandikan Abah tu pujuk orangg...
dia kata " adik , jangan nangis . kalau sayangg abah jangan buat begitu.. jangan nangis ya.. "
Bila pakcik tu kata begitu...
Lagi lhaa... laju airmata nie...
Tapi orangg kawal supaya tak menitik atas Abah...
Abah...
Sebelum muka Abah ditutup buat selamanya...
Semua anakanak Abah mengelilingi Abah...
Menatap wajah Abah buat kali terakhir...
Semua orang kata Abah seolah olah senyum jea...
abah rasa tak ?
Masa tu orangg sentuh dahi abah...
Orangg rasa sejukkk sangat dahi abah...
Orangg tk mampu nk cium abah..
Orangg tk terdaya...
Jam 1.45 tengahari abah diusung keluar dari masjid...
Denish pula terkulai dalam pelukan kakak...
Badan Denish terasa panas...
Abah.....
Cucu abah tu demam....
Sampai jea ditanah perkuburan...
Semua orangg dah tunggu...
Abah nampak tak orangg sambut abah dalam liang lahad...
Abah nampak tak orangg bantal kan kepala abah..
Abah mesti nampak semua tu.. kann... kann...
hmmmmmm......
Abah... Harihari ku lalui tanpa kewujudan abah lagi...
Begitu terasa kehilangan abah...
Boleh kata setiap malam selepas magrib , anak abah nie berendam airmata...
Abah tahu ?
Orangg cuba bertahan...
Memujuk diri sendiri tapi tk juga redha...
Orangg rasa nak call abah...
Nak cakap dengan abah...
Orangg rindu sangat dekat abah...
Anak abah yangg nie dah tak betul kann ?
abah tahu ?
Disaat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
Rasa nyilu sangat...
Menusuknusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada...
Sampai sekarangg bila kerinduan tu menjelma...
Hanya sedekah Al-Fatihah orangg berikan...
Abah , sampai kat sini jelaa coretan orangg..
Akhir kata untuk abah...
ILOVEANDMISSYOUSOMUCH !
Dan jutaan terima kasih sayangg dari kecil sampai ke besar...
Sampai ahkir hayat ini jasa abah tak akan mampu orangg balas..

Tinggalkan Komen dan Like : : You are de Best !!

4 Sang Pencerita:

syazr!iel said...

cyang ,be str0ng oke ..jgn sedeyhh2 ..klau abah nmpk syg mcm ni,dy mesti tak suka..syg ,kena kuat oke ..sayang buktikn ksih syg abh slme ni dgn berikn dia kptsn yg baik dlm stpm k..nnty rslts dh ad,syg bwak pi kbur abah..insyaallah,abh kt dlm sne,bgge ada ank mcam syg :)

meiswana said...

Al-fatihah buat abah adik. Allah lebih sayangkan arwah dan semoga ditempatkan dalam kalangan hamba2Nya yg beriman. Tabahlah, make him proud of you n let us pray for him

putEra HyriEl said...

@meiswanaterima kasih kak slalu bagi semangat dan nasiht

ezrie edris said...

be strong mmber...kuatkn smgt...aq pon penah rasa apa yg ko rasa time arwah atok aq pergi...kte xde kt depan arwah time arwah hembuskn nafas yg trakhir...hnya doa jek mampu kte hadiahkn utk arwah...sbnarnya bgus ko selalu igt kt arwah ayah ko..sbb boleh jdi sumber kekuatan dan ko lebih smgt lgi utk capai2 cita yg mcm arwah ayah ko impikan...gud luck for ur future life..

You can replace this text by going to "Layout" and then "Page Elements" section. Edit " About "

© 2011 Warkah Dari Putera Hyriel, AllRightsReserved.

Designed by ScreenWritersArena